Начало > Новини > „Гугъл“ поднови интернет лиценза си в Китай

„Гугъл“ поднови интернет лиценза си в Китай


Китайските власти са подновили интернет лиценза на „Гугъл“ (Google), след като американската компания спря автоматичното пренасочване на потребители в своята търсачка.

От „Гугъл“ обявиха, че китайските власти са подновили лиценза за поддържане на интернет сайтове, чийто срок изтече на 30 юни. Прекратяването му щеше да означава, че „Гугъл“ не може да предлага каквито и да било интернет услуги в азиатската страна. IT гигантът обаче желае да запази своите други услуги, в които влиза и поддържането на интернет сайт с музикално съдържание.

Всичко това се случи по-малко от две седмици след като „Гугъл“ спря автоматичното пренасочване на китайските потребители към хонконгската версия на своята интернет търсачка. Решението беше взето именно заради предупреждение на китайските власти, че „Гугъл“ може да изгуби лиценза си в страната. От края на март досега китайската версия на търсачката беше свалена. При отварянето на традиционния уебадрес google.cn потребителите бяха автоматично пренасочвани към хонконгската версия на търсачката на адрес google.com.hk.

По този начин компанията временно успя да прекрати цензурата, която сама си налагаше заради изискванията на китайското правителство. Властите имаха уговорка с „Гугъл“, според която търсачката отсява интернет страници, чието съдържание според правителството е „опасно“. Хонконг е специален административен район на Китай, но с различно законодателство и това премахва задълженията на „Гугъл“ да се самоцензурира.

В края на юни „Гугъл“ обяви, че пренасочването не се е харесало на китайското правителство. „От разговорите ни с китайските власти стана ясно, че те не приемат пренасочването на потребители към хонконгския сайт и че можем да изгубим лиценза си, ако не спрем с пренасочването – а това ще означава, че в Китай Google ще угасне“, коментира тогава интернет компанията в блога си.

За да отговори на искането на Китай и едновременно с това да запази достъпа на китайците до търсачката Google, американското дружество намери нова вратичка в договорките. При отварянето на китайския адрес на търсачката потребителите виждат картинка на полето за търсене, в което се въвеждат думите за търсене. Тази картинка е линк към хонконгската версия на Google. Така компанията изпълнява изискването на китайските власти, като едновременно с това дава опция на потребителите да бъдат пренасочени към google.com.hk. Това, разбира се, няма да промени факта, че китайското правителство си има собствени филтри, с които ограничава достъпа до интернет за китайците.

През януари компанията шокира пазарите, когато обяви, че ще напусне китайския пазар заради нежеланието й да се съобразява с регулациите на китайското правителство.

Според статистическите данни интернет търсачката Google е най-ползваната в глобален мащаб – някои изследвания показват, че 9 от всеки 10 европейци я използва за ежедневно намиране на информация в интернет. В Китай обаче Google няма толкова добра пазарна позиция – там най-ползваната интернет търсачка е местната Baidu.

„Гугъл“ записа ръст на печалбата през първото тримесечие на тази година, като около 95% от приходите на компанията идват от продажбата на реклами и рекламно място в търсачката й. От януари досега книжата на „Гугъл“ са поевитинели с 25% до 467 долара.

Категории:Новини
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: